March 26, 2013

Semulajadi tanpa Pak Aji/MSG

'Lately' ni ummi tepek je gambo sebab tak dan nak tulis resepi.slow2 ek nak, nnti bila ummi rajin dan ulang masakan tu insyaAllah ummi letakkan sekali resepi air tangan ummi.
Selalunya ummi ni masak main campak2 je, so bila dah siap tu ummi pun lupa apa resepinya.

Sekarang ni dah tak susah kan nak carik resepi, taip je kat Mr.Google/Yahoo, berderet resepi timbul.Tinggal lagi kita kena pilih mana gambo yang memikat mata (yang macam sedap) dan bahan yang tak susah nak carik. Kadang tu resepinya 'complicated' dengan bahan yang tak cukup dalam peti sejuk, maka kita kena sesuaikan dengan bahan apa yang ada.

Sebelum ummi masak, ummi bayangkan dulu lauk dan sayur apa yang ada dalam fridge tu, kemudian barulah ummi suai padankan dengan menu yang serasi.Agak2 fridge tu pun dah tak de apa, masak je lah apa yang ada....

Lagi satu, kadang kita dah follow bebetul resepi tu, tapi apesal hasilnya kurang 'kick' ek..
maybe ada ke bahan yang tertinggal tulis dalam resepi tu ke?
Ummi percaya pada air tangan kita sendiri atau air tangan setiap tukang masak adalah berbeza...Bila dah penghujung masakan bila nak finishing tu, air tangan kita lah yang menentukan masin masam manisnya..kat situlah kebanyakan rahsia tukang masak kat luar sana..


Dan pesan ummi,
bila masak takyah guna bahan perasa@ ajinomoto ye.
Ummi tau kat luar sana bila kita makan rata2 yang sedap tu memang letak Pak Aji /MSG. atau apa2 bahan perasa.Itu kita tak dapatlah nak elak dari memakannya.
Ummi rasa letak Pak Aji ni tak original lah bagi masakan itu.
Tanpa Pak Aji, tetap boleh sedap sesuatu masakan itu. Kesan sampingan pun kita tak risau.
Alhamdulillah, nenek dan ummi sekeluarga tak gunakan ajinomoto dalam masakan untuk keluarga..
Sedap ke tak sedap ke, biarlah original dari bahan2 yang ada...
insyaAllah...

0 comments:

Post a Comment