September 22, 2014

BBQ Mutton

Ummi dulu tak makan kamben.
Ada few sebab bila dengar org kata makan kamben pening- kalau tak pandai masak kamben berbau - dan kamben tak mandi wakakaka...

umi pelik bila peminat2 kamben tegar ni punyelah suka kamben sehinggakan kalau ada menu kamben dimana2 seolah mata berkaca2 dan bercahaya hahaha over kan.

so umi try sikit2...dan....akhirnya umi akur daging kamben mmg sedappppp...rasa yang tersendiri dn baunya juga membangkitkan selera.
Kamben makanan sunnah dan tentu besar hikmahnya kamben itu hinggakan mengapa akikah dan korban kamben antara haiwan yang disyariatkan.

pagi semalam seawal jam 7.45 ummi ke pasar dengan boat. Kat belakang robinson ada masjid dan kat situ perkampungan muslim ada jual kamben lembu dan ayam halal.
apalagi ummi belilah ribs masyaAllah gembiranya ada rezki dpt beli kamben fresh hari ni kerana ummi tak membeli kambin atau lembu kotak/import. ummi akan sebolehnya mencari yang segar.
Jika makan di kedai makan ummi pasrah saja.

kebetulan favourite ummi adalah bahagian ribs kerana suka sgt gigit daging kat tulang belulang. ummi kurang gemar bahagian daging kerana tebal.dan banyak serat.Nak pulak yang ada lemak.aduuhh juicy sedapnya.....kecurrr..
Berbanding Abi semua Abi suka hehe thanks abi ajar umi makan kamben ni.

sebenarnya dah banyak kali kami ke beirut restaurant kerana ummi nak makan lamb ribs tapi sering kehabisan. Alhamdulillah rezkinya kat tempat lain dan ummi harus masak sendiri.
Lebih jimat dan berbaloi.

ummi masak bbq kali ni cuma terlebih boh madu maka agak manis.
next.time akan cuba resepi baru.
Nanti ummi kongsikan.

0 comments:

Post a Comment